• kastaniehuset_mad_2016-50

    kastaniehuset_mad_2016-50

  • kastaniehuset_mad_2016-91

    kastaniehuset_mad_2016-91

  • kastanjehuset_DSC5482_mad

    kastanjehuset_DSC5482_mad

  • kastaniehuset_mad_2016-46

    kastaniehuset_mad_2016-46

  • kastaniehuset_mad_2016-79

    kastaniehuset_mad_2016-79

  • Kastaniehuset-119_mad

    Kastaniehuset-119_mad

  • kastaniehuset_mad_2016-87

    kastaniehuset_mad_2016-87

  • kastaniehuset_mad_2016-109

    kastaniehuset_mad_2016-109

Vores mad

Kastaniehuset har i 2015 arbejdet med mad som tema, med henblik på at få formuleret en madpolitik. Vi har i den forbindelse arbejdet med fem punkter, som udgør vores madprofil.

  • Mad og måltidet er en del af det pædagogiske arbejde
  • Smagen skal være i højsædet og ernæringsmæssig korrekt
  • Mad skal laves af gode økologiske råvarer, fra bunden!
  • Der skal børn med i køkkenet hver dag
  • Der skal laves mad udendørs

Mad og måltidet er en del af det pædagogiske arbejde

Dette indeholder for os to sider, dels et mål om at skabe de bedste rammer for måltidet og fremme madmod, og dels en didaktisk del, som handler om maddannelse, hvor børnene lærer hvor maden kommer fra.

Måltid og madmod

For os er det vigtigt at børn og forældre bliver bekendtgjort med maden fra morgenstunden, så man allerede fra man kommer, kan gå og glæde sig. Derfor har vi altid en kridttavle stående ved indgangen, hvorpå man kan se hvad dagens ret er.

Som en naturlig forlængelse af vores arbejde med primærgrupper, arbejder vi med måltidet som en fællesskabs oplevelse. Det er vigtigt at alle har en rolle. Derfor er der altid børn med oppe og hente maden, mens de andre gør klar på stuen med at vaske hænder og gøre bordene klar. Når maden kommer, henter børnene selv service, mens de voksne fordeler maden. Man hælder i videst muligt omfang selv maden op, og når man er færdig rydder man selv af bordet. Personalet gør meget for at fremme madro og hygge omkring måltidet. Vi taler sammen: om maden, om dagen, om livet. Nogle gange læser vi også en bog højt under måltidet.

Maddannelse

Hver stue har deres egen plantekasse, hvor der dyrkes grøntsager og spiselige blomster. På vores skråninger har vi krydderurter og i vores skovhytte tappes der f.eks. egen birkesaft og laves egen mælkebøttehonning. Vi går i ByOasen og henter æg og klapper hønsene. Vi tager på bondegårdsbesøg. Vi hakker kød med børnene og børnene laver deres egne frikadeller.

Men vi arbejder også kreativt med maden. F.eks. har vi lavet grøntsagsmænd, kartoffeltryk og malet vores egne køer.

Smagen skal være i højsædet og ernæringsmæssig korrekt

Børnene får et varmt måltid mad dagligt, og her er der ikke skruet ned for krydderier og smagsforstærkere, bortset fra saltet.

For os skal maden være en sanseeksplosion, så køkkenet arbejder ikke kun med smag, men også duft, udseende og tekstur. De gør meget ud af at variere deres tilberedningsmetode, således at maden kan være bagt, stegt, kogt, frossen etc.

Ugentlig menuplan

Alt dette sker, samtidig med at vi har fokus på det ernæringsmæssige. Vi sørger for at børnene får masser af grove kulhydrater og forskellige vitaminer. Og selvom vi får kød, så er det ikke så meget, da børnene ikke har brug for alle de proteiner. Vi får også fisk en gang om ugen. Desuden får vi også jævnligt indmad.

Fundamentet for dette er den ugentlige menuplan. Det er vores værktøj til at sikre at børnene over en uge, samlet set får det de har brug for og samtidig får mødt en masse nye smage. Menuplanen bliver sendt til forældrene hver uge.

Vi arbejder naturligvis med fødevarestyrelsens anbefalinger for maden.

Mad skal laves af gode økologiske råvarer, fra bunden!

I Kastaniehuset har vi det økologiske spisemærke i guld, hvilket betyder at vores mad er minimum 90 % økologisk. Det forudsætter selvfølgelig at vi følger sæsonen, og f.eks. ikke serverer jordbær, majs og ærter i december.

Vores økologiske tankegang handler ikke kun om indkøb, men også madspild. Vi gør alt for at reducerer vores madspild og genanvender alle de rester der er i køkkenet. Det betyder f.eks. at den overskydende fisk bliver til fiskepålæg, at levnede grøntsager blendes og kommes i brødet osv.

Vi sylter selv, og laver så vidt muligt alt selv fra bunden. Det er både ud fra et ernæringsperspektiv og et kemisk perspektiv. Ikke alene er det sundere og mere velsmagende at lave remouladen selv, det betyder også at maden er uden E-numre.

Der skal børn med i køkkenet hver dag

For os er mad ikke kun noget børnene skal spise, det er også noget de skal lave. Derfor har vi en turnusordning for børnehaven, således at hver stue skiftes til at have køkkentjansen en uge af gangen.

Køkkentjansen indebærer alt fra at snitte grøntsager, hjælpe med at sylte, dække vogne, til at få en bolledej ned på stuen og forme boller. Køkkenet gør meget ud af at tilpasse opgaven til den konkrete børnegruppe, så alle kan være med på deres egne præmisser, så længe de husker at vaske deres hænder førstJ

Børnene elsker det. Det er en stor ting at være med i køkkenet, og de elsker at være med til at hjælpe. Det skaber en stor sammenhørighed med mellem børnene og køkkenet.

Der skal også laves mad udendørs

Hver fredag tænder Scott og Troels op i bålet på legepladsen, og så laves der mad udendørs. Vi bruger også naturen i vores madlavning, og ofte har skovbussen lækkerier med tilbage til køkkenet, så som brændenælder, birkesaft og meget mere.

Hensynstagen i madlavning

Køkkenet laver naturligvis halal, kosher og vegetarisk mad til dem der ønsker. Samtidig tager de også hensyn til alle former for allergi.

Sukkerpolitik

Mange spørger til vores sukkerpolitik, og det korte svar er at vi ikke har nogen. Sukker er en smagsforstærker, og at fjerne det som mulighed for vores køkken ville være skørt. Personalet i køkkenet er altid opmærksom på sukkerindtag, og arbejder ud fra fødevarestyrelsens anbefalinger.

Kontakt Kastaniehuset

Telefon: 3366 6925

Kontoret: 3366 6920

Køkken: 3366 6930